להבין את האויב שלך



היכן שהוא בכל אחד מאיתנו, יש כמיהה ליצור קשר עם הלא נודע, עם איזשהו "כוח עליון"… משהו גדול, חכם או חזק יותר מאיתנו. זה נכון לגבי כולם, החל מהנערה שקוראת את ההורוסקופ היומי, רופא האליל בשבט נידח כלשהו ועד המדען שחוקר את החלל החיצון ומבקש לגלות את סודות היקום.

אלוהים עצמו הוא זה ששם את הכמיהה הזאת בתוכנו, אבל האויב העיקרי שלו, השטן, זומם להסיט את כל אלו שנמצאים בחיפוש, אל תוך אמונות שקריות ומטעות, שמשעבדות אותם אליו. האמונות המטעות הללו יכולות ללבוש אינספור צורות שונות, אבל השם הכולל לכולם הוא "תורת נסתר".

תורת הנסתר לא סתם נקראת כך. תורת הנסתר באה להסתיר את זה שעומד מאחרי הרוחניות הזאת על כל צורותיה, שזה השטן. הכתובים מגלים לנו את האישיות של השטן, וגם את המניעים שלו והאמצעים שהשטן עושה בהם שימוש. אותו שטן הוא זה שעומד מאחרי כל צורה של מוות, חולי, עוני, דיכוי והרס בעולם. רוב האנשים שמגלים עניין בתורת הנסתר ובכישוף, לא מודעים לכך שמאחורי המסווה הרוחני היפה והמושך, עומדת דמות הרסנית שחפצה בלא פחות מהרס ומוות.

בכתובים, ישנו מושג המגדיר את הפנייה מאלוהי האמת האחד לאלוהי שקר, המושג הזה הינו – "ניאוף רוחני". לפיכך, האזהרה בכתובים מפני סוגי זימה וניאוף קשורה גם לכל סוג של מעורבות בתורת הנסתר. ה"אישה הזרה" המתוארת בספר משלי מייצגת בבירור את הפיתוי שקיים לעסוק בתורת הנסתר. סופם הטרגי של כל אלו שהרשו לעצמם ללכת שולל ולהתפתות על-ידה, מתואר במשלי ז, 25-27:

וְעַתָּה בָנִים שִׁמְעוּ לִי וְהַקְשִׁיבוּ לְאִמְרֵי פִי אַל יֵשְׂטְ אֶל דְּרָכֶיהָ לִבֶּךָ אַל תֵּתַע בִּנְתִיבוֹתֶיהָ  כִּי רַבִּים חֲלָלִים הִפִּילָה וַעֲצֻמִים כָּל הֲרֻגֶיהָ דַּרְכֵי שְׁאוֹל בֵּיתָהּ יֹרְדוֹת אֶל חַדְרֵי מָוֶת.

יש דגש על כך שהקורבנות של ה"אישה הזרה" הזאת הם גברים "עֲצֻמִים" (כלומר, חזקים). השטן שונא אנשים כאלו. אנשים חזקים נעשים פגיעים כאשר הם בוטחים בכוחות שלהם ובהצלחות קודמות שהיו להם, במקום באלוהים.

שני ענפים עיקריים של תורת הנסתר

שני הענפים העיקריים של תורת הנסתר מזוהים בכתובים כ ניחוש ו אוב.

ניחוש זה הענף שבו ניתן ידע דרך אמצעים על-טבעיים, לגבי אנשים, אירועים ומצבים. לעיתים קרובות, זה משמש כדי לחזות אירועים עתידיים. חלק מהמונחים העכשוויים לכך הם: הגדת עתידות וחיזוי העתיד. הברית החדשה נותנת דוגמא ברורה לניחוש במעשי השליחים טז, 16-22, שכתוב: נערה אחת הייתה "אחוזת רוח ניחוש". מעניין שביוונית פשוט נאמר, "היה לה רוח של פיתון". בתרבות היוונית הקלאסית, הפיתון היה לעיתים קרובות מקושר לעיסוק בניחוש או הגדת עתידות. המונח המודרני לאישה שכזאת הוא, "מגדת עתידות".

הנערה הייתה הראשונה בפיליפי שהבחינה בזהות של שאול וסילא. "האנשים האלה עבדי האל העליון!" היא קראה, "והם מודיעים לכם את דרך הישועה!" (פ' 17). כל מה שהיא אמרה היה נכון, אבל המקור לידע שלה היה רוח רעה — רוח של ניחוש. כששאול גירש ממנה את השד, היא איבדה את היכולת להגיד עתידות והבעלים שלה איבדו את מקור פרנסתם.

זה מה שעושה את הגדת העתידות לכל כך מטעה ומסוכן. אדם שיש לו רוח של ניחוש יכול להפוך להיות ערוץ של ידע על-טבעי על העבר והעתיד. המידה המסוימת הזאת של מידע, היא הפתיון על קרס תורת הנסתר של השטן. באמצעות המידע הזה הוא מנסה ללכוד ולשעבד את קורבנותיו.

מרבית האנשים רוצים לדעת מה צופן העתיד. הגדת עתידות יכולה לספק את התשוקה הזאת. אבל אלוהים דורש מאיתנו כִּי בֶאֱמוּנָה נִתְהַלֵּךְ וְלֹא בִּרְאוּת עֵינָיִם. (קור"ב ה, 7). זאת אומרת, שנתהלך עם ביטחון מלא בנאמנות של אלוהים, כי הוא ידאג לנו בכל מקרה. בכל אופן, ייתכן ויהיו זמנים בהם אלוהים ייתן לנו התגלות מיוחדת לגבי העתיד, מבלי שאנחנו נחפוץ בזה או נבקש את זה, על-פי יוזמתו, והתוצאה תשרת את המטרות של אלוהים. בכל מקרה, רק לאלוהים, בורא הייקום, יש את כל הידע על כל הזמנים. כל התגלות שהוא ייתן לנו תהיה כדי לעזור ולבנות, ולא להפחיד ולשעבד.

דרך נוספת בה אנשים רבים נחשפים לניחוש, היא דרך ההורוסקופים. סריקה קבועה של ההורוסקופ "שלך" בעיתון יכול לחשוף אותך להשפעות של שדים.

גם כאן, אנשים רבים מולכים שלל. הם מחשיבים דברים כאלו כלא מזיקים, ואינם מזהים את העוקץ. פעם אחת התפללתי עם מאמינה שהייתה צריכה שחרור מרוח של ניחוש. היא לא יכלה להבין כיצד רוח שכזאת יכלה להכנס אליה. כאשר תשאלתי אותה, לבסוף היא הודתה שהיא קראה את ההורוסקופ שלה מידי פעם בעיתון היומי. היא נדהמב לגלות שבכך היא חשפה את עצמה לרוח של ניחוש.

חשיפה אפשרית נוספת לשדים היא המעורבות באומניות לחימה, במיוחד אלה המבקשים "עזרה" מכוחות עליונים. אומניות הלחימה צמחו בתרבויות חדורות עבודת אלילים ופעילות של שדים.

הענף השני העיקרי דרכו תורת הנסתר פועלת, הוא אוב. ענף זה משתמש באמצעים שונים כדי ליצור השפעה על החושים הפיזיים. חלק מאמצעים אלו הם סמים, שיקויים, קמעות, קסם, כשפים ולחשים.

ספר התגלות בברית החדשה מתאר שני משפטים של אלוהים באחרית הימים, בהם חלק גדול מהאנושות ייהרג. בסיום נאמר ששאר האנושות "לא שבו מדרכם ויוסיפו לרצוח ולכשף ולזנות ולגנוב." (התגלות ט, 20-21) בגרסה היוונית המקורית, במקום "לכשף", מופיע מילה שפרושה, שימוש ב"סמים". נמעשים שכאן כתובים בהקשר לכישוף, הם בדרך-כלל מעשים שהתמכרות לסמים גוררת אליהם.

בדברים יח, 10-12, אלוהים קובע את הגישה שלו ביחס למעורבות בתורת הנסתר:

לֹא יִמָּצֵא בְךָ מַעֲבִיר בְּנוֹ וּבִתּוֹ בָּאֵשׁ קֹסֵם קְסָמִים מְעוֹנֵן וּמְנַחֵשׁ וּמְכַשֵּׁף וְחֹבֵר חָבֶר וְשֹׁאֵל אוֹב וְיִדְּעֹנִי וְדֹרֵשׁ אֶל הַמֵּתִים כִּי תוֹעֲבַת יְהוָה כָּל עֹשֵׂה אֵלֶּה וּבִגְלַל הַתּוֹעֵבֹת הָאֵלֶּה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ מוֹרִישׁ אוֹתָם מִפָּנֶיךָ.

המילה "תועבה" הוא המילה החזקה ביותר בתנ"ך המשמשת לתיאור מה שאלוהים שונא או דוחה. אלוהים שם את האנשים שמעורבים בתורת הנסתר באותה קטגוריה אם אלו שמקריבים את הילדים שלהם לאלילים פגאניים. זה קשה לנו לתפוס עד כמה אלוהים שונא את כל ההתעסקויות הללו בתורת הנסתר. מבחינת אלוהים, תורת הנסתר הוא חיקוי זול והרסני לכל מה שאלוהים כבר מציע לנו — בגלוי ובחינם בדברו.

כבר לפי השם של כל התחום הזה, "תורת הנסתר" או "תורת הסוד", ניתן להבין שמדובר פה במשהו שהוא נוגד את הרצון של אלוהים בשביל כל מי שמבקש ללכת אחריו. גם נאמר לנו בפירוש, בדברים של משה לבני ישראל בספר דברים כט, 28:

הַנִּסְתָּרֹת לַיהוָה אֱלֹהֵינוּ וְהַנִּגְלֹת לָנוּ וּלְבָנֵינוּ עַד עוֹלָם לַעֲשׂוֹת אֶת כָּל דִּבְרֵי הַתּוֹרָה הַזֹּאת.

אלוהים לא מבקש שיחפשו אותו בדברים נסתרים וסודיים שלא ברורים לכולם. הנגלות הם לנו. אלוהים ביקש שנחפש אותו במה שגלוי לכולם, בכתובים שניתנו לכולם, לכל בני האדם! משה נתן לנו את התורה ולא את הקבלה ולא תורת סוד. אחרת, זה נוגד את מה שהוא הטיף לבני ישראל, "הנסתרות לאלוהים".

חשוב עוד להזכיר שמשה אמר מפורשות לבני ישראל לא להוסיף ולא לגרוע מהדבר של אלוהים ומי שיעשה כן, ארור יהיה — מקולל. כל תוספת לדבר של אלוהים היא ביטוי של מרד באלוהים, והתוצאה של זה היא קללה. כאשר נכתבים ספרים חיצוניים לכתובים והם מעודדים אותנו להכיר את אלוהים בדרכים שונות ממה שבכתובים, הספרים הללו מובילים אותנו להכיר אלוהים אחרים, גם אם האלוהים הזה מכנה את עצמו באותו שם כמו אלוהי האמת האחד.

אמונות שקר

אמונות שקריות קשורות מאוד לתורת הנסתר. שתיהן מבטיחות את מה שמושך את כולנו — שלום, כוח, ידע, גישה לאלוהים. הם טוענים שהם יכוונו אותנו לאור, אבל הם למעשה מפתים אותנו אל תוך החושך.

כיצד אנחנו יכולים להגן על עצמנו? ביוחנן י, 9 ישוע אומר, "אָנֹכִי הַפָּתַח אִישׁ כִּי יָבוֹא בִי יִוָּשֵׁעַ." ושוב הוא אומר, "וַיֹּאמֶר אֵלָיו יֵשׁוּעַ אָנֹכִי הַדֶּרֶךְ וְהָאֱמֶת וְהַחַיִּים לֹא יָבֹא אִישׁ אֶל הָאָב בִּלְתִּי עַל־יָדִי." (יוחנן י״ד, 6) הרבה דלתות שונות מובילות לתחום העל-טבעי. אבל ישנה רק דלת אחת שמובילה לתחום העל-טבעי של אלוהים. הדלת הזאת הוא ישוע. אלו שעוברים דרך כל דלת אחרת יכולים להכנס לתחום על-טבעי — אבל זה יהיה התחום החשוך והמעורפל של השטן, לא של אלוהי האמת האחד.

השטן פועל דרך אידיאולוגיות כמו אתאיזם או הומניזם כדי להרחיק כמה שיותר אנשים מאלוהים. אבל אמונות שקר הן כלי הרבה יותר חזק בידו. עד היום, הרוב המכריע של המין האנושי משועבד על-ידי אמונות שקריות.

כמו שלא ניתן להציע רשימה מלאה של תורת הנסתר על כל סוגיה, כן גם לא ניתן להציע רשימה מלאה של כל אמונות השקר השונות. אבל הנה רשימה של חמש מאפיינים עיקריים של אמונות שקר:

1. אמונות שמכירות במספר אלים

הקהילה הראשונה של המאמינים בישוע הייתה מוקפת בתרבות אלילית, אבל באיגרת הראשונה אל הקורינתים ח, 5-6 שאול מגדיר את מעמד המאמינים:

וְאַף כִּי יֵשׁ מִי שֶׁנִּקְרָאִים אֱלֹהִים בֵּין בַּשָּׁמַיִם בֵּין בָּאָרֶץ כַּאֲשֶׁר יֵשׁ אֱלֹהִים רַבִּים וַאֲדֹנִים רַבִּים אָמְנָם לָנוּ רַק אֵל אֶחָד הָאָב אֲשֶׁר הַכֹּל מִמֶּנּוּ וַאֲנַחְנוּ אֵלָיו וְאָדוֹן אֶחָד יֵשׁוּעַ הַמָּשִׁיחַ אֲשֶׁר הַכֹּל עַל־יָדוֹ וַאֲנַחְנוּ עַל־יָדוֹ.

2. אמונות שסוגדות לאלילים

עבודת אלילים היא החטא הראשון הנאסר בעשרת הדברות, והוא נושא את העונשים הכי כבדים. (ר' שמות כ, 3-5) עבודת אלילים היא דבר נפוץ מאוד בתרבות שלנו היום והיא מתבטאת גם בתליית תמונות של רבנים וקמעות וסימנים שונים למזל וברכה על קירות הבית. עבודת אלילים היא נתינת כבוד לעצמים דוממים והתייחסות אליהם כמקור של כוח ועוצמה.

דוגמא טובה נוספת היא ארון הקודש בבית הכנסת, שבא כאילו לדמות את ארון הקודש בבית המקדש. הבעייה היחידה עם זה היא שבארון הקודש בבית המקדש לא היה ספר תורה, אלא רק לוחות הברית, אבל גם אותם אף אחד לא הוציא וחיבק ונישק. הסגידה לספר התורה עם מגילת הקלך בתוכו היא עבודת אלילים. לנשק ספר תורה ולשלם כסף לבית הכנסת כדי להוציא אותו ולהחזיק בו, ולא לעשות את כל מה שאלוהים אמר, שכתוב בתוכו, זה צביעות. אף אחד לא יכול להרשים את אלוהים עם מעשים דתיים ראוותניים; אלוהים רואה מעבר לזה, את הלב.

3. אמונות שמלמדות שבני-אנוש יכולים בסופו של דבר להיהפך לאלוהים

זה הפיתוי המקורי שהשטן הציע בגן עדן: "והייתם כאלוהים." (בראשית ג, 5)

קיימת בהבטחה זאת סתירה פנימית. אלוהים שברא את כל הדברים, כולל המין האנושי, הוא עצמו לא נברא. לכן, זה בלתי אפשרי, באופן הגיוני, לאדם הנברא להפוך להיות כמו אלוהים, הבלתי נברא. האדם הנברא לעולם לא יכול להיהפך לבלתי נברא. למרות כל זאת, ההבטחה הזאת להיות "כאלוהים", מושכת את הגאווה והכבוד העצמי של האנושות בכל דור. בגן עדן השטן פיתה את אדם וחווה באותו פיתוי שקיים היום בעיסוק בתורת הנסתר. הוא הציע לאדם ולחווה לקבל ידע סודי בדרך לא חוקית, נגד הדבר של אלוהים.

4. אמונות שמלמדות שבני-אדם יכולים להשיג צדקה על-ידי המאמצים שלהם

שוב, זה מושך את הגאווה האנושית. אנשים גאים נמשכים לשיטות אמונה שונות שמעמידות סודים שונים של דרישות שהם קשות ובלתי הגיוניות, ואפילו כאלו שגורמות לסבל עצמי. ככל שהדרישות חמורות יותר, כך גדולה יותר רמת הגאווה שהאדם מרגיש על כך שהוא מילא אותן.

5. אמונות שמציעות מידע סודי שהוא זמין רק לחוג מסוים ומצומצם של אנשים

בשביל לקבל גישה למידע זה, בדרך כלל נדרשים טקסים ופולחנים מיוחדים. במאה הראשונה, השליחים של ישוע הזהירו את התלמידים מטעיות מסוג זה. שאול השליח הזהיר את טימותיאוס מפני טעות כזאת, באיגרת הראשונה לטימותיאוס ו, 20-21.

הבונים החופשיים וכת המדיטציה הטרנסנדנטאלית הם דוגמאות לכתות שהסודות והתורות שלהן נגלות רק לאלו שעברו טקסים ופולחנים מסוימים. בבונים החופשיים, ככל שאתה עולה בסולם הדרגות, כך עליך לקחת על עצמך שבועות והבטחות מזעזעות יותר.

מנגד, האמונה בישוע המשיח היא פתוחה לגמרי. אין בה טקסי קבלה או טקסים פולחניים סודיים. היא מבוססת על הכתובים: התנ"ך והברית החדשה, שהם פתוחים לכולם. הכתובים עצמם מעודדים את כולם ללמוד אותם.

אמונות שקריות תמיד מושכות בדרך אחת או אחרת את הגאווה האנושית. מצד שני, הבשורה של ישוע מדגישה שנושענו בחסד של אלוהים, ולא ניתן לרכוש חסד, אלא רק לקבל אותו באמונה, שגם אותה מקבלים מאלוהים. באיגרת אל האפסיים ב, 8-9 שאול מדגיש שהישועה לא משאירה שום מקום לגאווה.

באיגרת הראשונה אל הקורינתים י, 20-21, שאול שם דגש על כך שכל אמונה שקרית חדורה בפעילות של שדים ובגלל זה אסור לערב את האמונה בישוע עם אמונות אחרות בכל דרך שהיא:

הנושא הזה של אמונות השקר ותורת הנסתר או באמונה שקרית או בכת שקרית — אפילו בתמימות דעת או ממש באופן פעיל — אלוהים רוצה שתשוב מזה, שתתוודה על זה כחטא ותבקש סליחה, טיהור ושחרור דרך הקורבן של ישוע. כדי לעזוב את הכל באופן מיידי ומוחלט, צריך גם להשמיד כל חפץ וכל ספר שקשורים לכת או לאמונה שקרית או לתורת הנסתר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>