בחירות 2015 לכנסת

שלום לכולם, תודה שהצטרפתם אלינו לשידור נוסף של "מבט לכתובים" תכנית הרדיו של דרק פרינס. לקראת מערכת הבחירות הקרובה חשוב לדבר על נושא שיכול להשפיע באופן דרמטי על חיינו, הממשלה שלנו. ויותר מזה על מה שיכול לקבוע את אופי הממשלה שלנו: התפילה שלנו. בשידור הזה אנחנו נלמד עובדה חשובה מהכתובים: "אלוהים רוצה שתהיה לנו ממשלה טובה."

אלוהים רוצה שתהיה לנו ממשלה טובה מהסיבה הפשוטה שהוא דואג לשלומם של כל בני האדם. יחד עם זאת אלוהים רוצה שאנחנו נחלוק עמו את דאגתו. כיצד? באמצעות תפילה. כעת, בדיוק לפני מערכת הבחירות הבאה עלינו לחדד את התפילות שלנו לפי הרצון של אלוהים.

הראשונה לטימותיאוס ג, 14-15:

וְעַתָּה קֹדֶם כָּל דָּבָר אֲבַקְשָׁה מִכֶּם לָשֵׂאת תְּפִלּוֹת וְתַחֲנוּנִים וּבַקָּשׁוֹת וְתוֹדוֹת בְּעַד כָּל בְּנֵי אָדָם בְּעַד הַמְּלָכִים וְכָל הַשַּׁלִּיטִים לְמַעַן נִחְיֶה חַיֵּי הַשְׁקֵט וָבֶטַח בְּכָל חֲסִידוּת וָישֶׁר כִּי כֵן טוֹב וְרָצוּי בְּעֵינֵי אֱלֹהִים מוֹשִׁיעֵנוּ אֲשֶׁר חֶפְצוֹ כִּי יִוָּשְׁעוּ כָּל בְּנֵי הָאָדָם וִיקַבְּלוּ דַּעַת הָאֱמֶת. (ראשונה לטימותיאוס ב, 1-4)

שימו לב: קודם כל עלינו להתפלל "בעד כל בני האדם" אלוהים דואג לשלומם של "כל בני האדם"

אחרי "כל בני האדם" עלינו להתפלל עבור "מלכים וכל השליטים". כל השליטים הם כל מי שנושאים באחריות לשלטון האומה. כלומר: הממשלה.

ברגע שאנחנו מתאספים יחד לצורך תפילה יש לנו נושא תפילה מוגדר מאלוהים: הממשלה.

המטרה שלשמה אנחנו מתפללים בעד הממשלה מופיעה בהמשך הפסקה שקראנו: למען נחיה חיי השקט ובטח בכל חסידות ויושר. זה ברור לכולנו שהממשלה שאנחנו חיים תחת מרותה משפיעה על אורח חיינו. לפיכך, אם אנחנו רוצים חיים טובים עלינו להתפלל עבור ממשלה טובה.

בהמשך הדברים שקראנו קודם כתוב:

כִּי כֵן טוֹב וְרָצוּי בְּעֵינֵי אֱלֹהִים מוֹשִׁיעֵנוּ.

במילים אחרות: אלוהים רוצה שנחייה חיי השקט ובטח, לשם כך הוא קורא לנו להתפלל עבור ממשלה טובה. לסיכום: אלוהים רוצה שתהיה לנו ממשלה טובה. ממשלה טובה זה דבר טוב ורצוי בעיני אלוהים. ממשלה טובה זה הרצון של אלוהים.

לכן בכל הזדמנות שיש לנו בתקופה הקרובה הבה נישא תפילות ותחנונים ובקשות ותודות לפני אלוהים, בעד הממשלה שאנחנו רוצים שתהיה לנו בבחירות הקרובות.

הגענו לסוף השידור שלנו להיום, תודה שהצטרפתם אלינו לשידור נוסף של מבט לכתובים, תכנית הרדיו של דרק פרינס. בשידור הבא אנחנו נציין עוד סיבה חשובה לכך שאלוהים רוצה שתהיה לנו ממשלה טובה. אל תשכחו להתחבר אלינו, דרק פרינס ישראל.

מדוע אלוהים רוצה שתהיה לנו ממשלה טובה?

בפסוק 4 מסביר שאול מדוע ממשלה טובה הינה רצון האלוהים: אלוהים חפץ:

כִּי יִוָּשְׁעוּ כָּל בְּנֵי הָאָדָם וִיקַבְּלוּ דַּעַת הָאֱמֶת.

אלוהים חפץ בישועה של כל בני האדם בכזו עוצמה שהוא הפך זאת לאפשרי באמצעות הקורבן הנעלה ביותר בהיסטוריה, מוות הכפרה של ישוע המשיח על הצלב. דרך אמונה בכפרת המשיח הישועה הפכה נגישה לכל בני האדם. על כל פנים, על מנת שבני האדם "יוושעו" הם צריכים קודם לקבל את "דעת האמת" על כפרת המשיח. זה אפשרי אך ורק באם הבשורה מושמעת באזניהם.

שאול מציג את הסוגייה הזו שוב ברומים י, 13-14:

כִּי כֹל אֲשֶׁר יִקְרָא בְּשֵׁם יְהוָֹה יִמָּלֵט וְעַתָּה אֵיךְ יִקְרְאוּ אֶל אֲשֶׁר לֹא הֶאֱמִינוּ בוֹ וְאֵיךְ יַאֲמִינוּ בְּמִי שֶׁלּא שָׁמְעוּ אֶת שִׁמְעוֹ וְאֵיךְ יִשְׁמְעוּ וְאֵין מַגִּיד.

אם לא תוכרז הבשורה באזניהם – אנשים לא יוכלו למצוא תועלת לעצמם בישועה הנקנית להם בכפרת המשיח.

ניתן לסכם את ההגיון שבדבר די בפשטות: אלוהים חפץ כי "יוושעו כל בני האדם". לכן מן ההכרח הוא ש"יגיעו להכרת האמת". "הכרת האמת" באה רק באמצעות הטפת הבשורה. משום כך, חפץ אלוהים שהבשורה תישמע באזני כל בני האדם.

נותר לנו להתחקות אחר הקשר שבין ממשלה טובה והטפת הבשורה. לצורך כל נשאל את עצמנו שאלה אחת פשוטה: איזו ממשלה מקלה יותר על הטפת הבשורה – ממשלה טובה או ממשלה רעה? על-מנת להשיב על שאלה זו נשווה בקצרה את השפעותיהן של ממשלה טובה וממשלה רעה ביחסן להטפת הבשורה.

מצד אחד, ממשלה טובה שומרת על חוק וסדר; היא שומרת על אמצעי תקשורת חופשיים, מגנה על חירות האזרח ומגנה על חופש הדיבור וחופש ההיתקהלות (ראוי לציין כי כמעט כל הנקודות הללו נכללות באופן מובהק בחוקת ארה"ב.) בקצרה, ממשלה טובה, מבלי שהיא נעשית מעורבת במחלוקות דתיות, מספקת אקלים בו הבשורה יכולה להיות מופצת באופן מיטבי.

מצד שני, ממשלה רעה מאפשרת את הפרת החוק והסדר, מתירה תחבורה מסוכנת וזרימה דלה של תקשורת וכופה הגבלות שרירותיות ובלתי הוגנות. בדרך זו, גם אם בדרגות שונות, ממשלה רעה מונעת את ההטפה של האמת באופן מיטבי. במקרה הנורא יותר, ממשלה רעה מגבילה או מדכאה לגמרי את זכותם האוניברסלית של כל בני האדם להאמין באלוהים ולבטא את אמונתם בהשתחוויה והצהרה ציבוריים. בדרגה זו או אחרת, ניתן לחזות כיום בתנאים אלה במדינות המצויות תחת שלטון קומוניסטי ובמדינות רבות בעולם וכמובן במדינות מוסלמיות.

מסקנתנו אם כן היא כי ממשלה טובה מסייעת להטפת הבשורה בזמן שממשלה רעה מקשה עליה. מסיבה זו ממשלה טובה הינה הרצון של אלוהים.

הגענו כעת לשלב בו ניתן להציג את הלימוד מהראשונה אל טימותיאוס ב, 1-4 בסדרה של צעדים לוגים פשוטים:

  1. השרות ומקור ההשפעה הראשונים במעלה של המאמינים הנאספים יחד באורח קבע הוא תפילה.
  2. הנושא המוגדר הראשון לתפילה הוא הממשלה שלנו.
  3. עלינו להתפלל לממשלה טובה.
  4. אלוהים חפץ כי אמת הבשורה תושמע באוזני כל בני האדם.
  5. ממשלה טובה מסייעת להשמעת הבשורה בעת שממשלה רעה מקשה עליה.
  6. על כן, ממשלה טובה הינה רצון האלוהים.

תפילה תוך ידיעת רצון האלוהים

בנוגע לתפילותנו, המשפט האחרון בסיכום מעלה, נושא תוצאות מרחיקות לכת. בכל תפילה אפקטיבית, הסוגייה המכריעה היא ידיעת רצון האלוהים. אם אנו יודעים שהדבר שאנו מתפללים עבורו הוא לפי הרצון של אלוהים, אז יש לנו אמונה לדרוש אותו. אבל אם אנחנו לא בטוחים בנוגע לרצון של אלוהים התפילות שלנו מעורערות ובלתי אפקטיביות. באיגרת יעקב א, 6-7, יעקב מזהיר אותנו מכך שתפילות מעורערות לא תקבלנה מענה:

וּבִלְבַד שֶׁיְּבַקֵּשׁ בֶּאֱמוּנָה וּבִבְלִי סָפֵק כִּי בַעַל סָפֵק דּוֹמֶה לְגַל הַיָּם נִשָּׂא וּמְטֹרָף בָּרוּחַ וְהָאִישׁ הַהוּא אַל יְדַמֶּה בְנַפְשׁוֹ כִּי יִּשָּׂא דָבָר מֵאֵת יְהוָֹה.

מצד שני, יוחנן מתאר את הבטחון הנובע מתוך ידיעת רצון האלוהים:

וּבִטְחוֹנֵנוּ בוֹ שֶׁאִם נִשְׁאַל דָּבָר כִּרְצוֹנוֹ יִשְׁמַע בְּקוֹלֵנוּ וּלְפִי שֶׁיֹּדְעִים אֲנַחְנוּ כִּי יִשְׁמַע בְּקוֹלֵנוּ לְכָל אֲשֶׁר נִשְׁאָל נֵדַע גַּם זֹאת כִּי הוּא מְמַלֵּא מִשְׁאֲלוֹתֵינוּ. (ראשונה ליוחנן ה, 14-15)

הוראת יוחנן במסר זה מתרכזת סביב דעת רצון האלוהים. אם אנו יודעים שאנו מתפללים בתיאום מלא עם הרצון של אלוהים יש ביכולתנו לדעת כי נשיג כל דבר שעבורו נתפלל. לפיכך, נחזיק בביטחון שתפילתנו נענתה אפילו אם יחלוף זמן להגשמתה בפועל.

זה תואם את ההוראה המופיעה במרקוס י"א, 24:

עַל כֵּן אֲנִי אֹמֵר לָכֶם כֹּל אֲשֶׁר תִּשְׁאֲלוּ בִתְפִלַּתְכֶם הַאֲמִינוּ כִּי תִקָּחוּ וִיהִי לָכֶם.

הקבלה מתרחשת במהלך התפילה. לאחר מכן, ההתגשמות תתרחש בעיתה.

ניתן לסכם את הוראת יוחנן בפסוקים אלה כך:

  1. אם אנו יודעים שאנו מתפללים עבור כל דבר שהוא בהתאם לרצון אלוהים, אנו יודעים כי הוא שומע אותנו.
  2. אם אנו יודעים שאלוהים שומע אותנו, אנו יודעים שהדבר שעבורו התפללנו נמצא ברשותנו. (אין זה מצביע על התגשמות מיידית.)

על-מנת להבין בשלמות את מה שבכוחנו להשיג באמצעות תפילה עבור ממשלתנו, עלינו לשלב את הוראת יוחנן עם זו של שאול כך:

  1. אם אנו מתפללים עבור כל דבר שהוא, בידיעה שהוא בהתאם לרצון האלוהים, יש בידנו את הביטחון שהדבר ניתן לנו.
  2. ממשלה טובה הינה בהתאם לרצון האלוהים.
  3. אם אנו יודעים זאת ומתפללים לממשלה טובה, יש בידינו את הביטחון כי ממשלה טובה תינתן לנו.

מדוע אם כן, אין בידי מרבית המאמינים את הביטחון הזה שיכולה להיות לנו לממשלה טובה? שתי סיבות בלבד עשויות להיות לכך: או שהם אינם מתפללים כלל לממשלה טובה או שהם מתפללים לממשלה טובה מבלי לדעת שזה רצון האלוהים.

ֿרובם הגדול של המאמינים מעולם לא התפללו כלל ברצינות לממשלה טובה. בין אלה המעטים שאמנם מתפללים לממשלה טובה, כמעט אף לא אחד עושה זאת מתוך הבנה של הכתובים שאכן זהו רצון האלוהים. יהיה ההסבר אשר יהיה, המסקנה עומדת בעינה: אלוהים אפשר למאמינים לדרוש ממשלה טובה באמצעות תפילותיהם.

מאמינים שאינם ממשים את הסמכות הזו שניתנת מאלוהים חוטאים בחומרה – הן כלפי אלוהים והן כלפי מדינותיהם.

כמי שגדל ונתחנך בבריטניה, אני מזועזע תכופות מהדרך בה אמריקאים מדברים על אישים בממשלתם. איני מכיר ולו אומה אירופית אחת בה אנשים מתירים לעצמם לדבר על מנהיגיהם בחוסר כבוד ובציניות הנשמעת בארה"ב דרך קבע.

האירוניה שבדבר היא שבדמוקרטיה אלה המבקרים את מנהיגיהם השכם וערב למעשה מבקרים את עצמם, מאחר שבידיהם מצוי הכוח, על-ידי הליך של בחירות להחליף את המנהיגים האלה באחרים. זה נכון כפליים לגבי מאמינים בדמוקרטיות כמו אלה שבנוסף למנגנון הפוליטי הרגיל ניתן להם מאלוהים גם כוח התפילה כאמצעי להבאת השינויים המתבקשים על-פי אמונתם אם באישיה או במדיניותה של הממשלה.

לאמתו של דבר מאמינים אינם מופקדים על-ידי אלוהים כמי שאחראים לבקר את ממשלותיהם, אלא כמו שאחראים להתפלל עבורה. למאמינים שאינם מתפללים, אין כל זכות למתוח ביקורת. למעשה, מרבית המנהיגים והפוליטיקאיים נאמנים במילוי החובות החלים עליהם יותר מהמאמינים במילוי החובות הרוחניות שלהם. יתר על כן, אם מאמינים יחלו להפגיע בהתמדה ובשקדנות, במהרה הם ימצאו פחות מה לבקר.

אני סמוך ובטוח כי שורש הבעייה עם מרבית המאמינים זה לא חוסר רצון אלא חוסר ידע. הבה נקבע עובדה זו ראשית באופן חד וברור: ממשלה טובה הינה רצון האלוהים. זה יספק את האמונה והתמריץ להם זקוקים מאמינים כדי להתפלל בצורה מיטבית עבור ממשלתם.

מתוך הספר: "לעצב את ההיסטוריה על ידי תפילה וצום"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. (*) שדות חובה מסומנים

תגי HTML מותרים: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>