מאמין פי מאה


קישורים רלוונטיים


תאוות צדיקים

מעבר לסליחה שאלוהים מציע לנו דרך הכפרה של ישוע המשיח, איך אפשר לקבל את הטוב ביותר שיש לאלוהים להציע למאמינים בו?

תַּאֲוַת צַדִּיקִים אַךְ טוֹב; תִּקְוַת רְשָׁעִים עֶבְרָה. (משלי י״א, 23)

פירושה המילוני של המילה תאווה היא תשוקה עזה. התנ״ך מכנה ״תאוות צדיקים״ תשוקה הנתפסת כחיובית בעיניי אלוהים, הקיימת בלב המאמינים ומטופחת על-ידם.

מערכת היחסים שלנו עם אלוהים היא דו צדדית ודו כיוונית. בצד אחד קיים מה שאלוהים מזמן לנו ובצד השני נמצא האופן שבו אנו מגיבים לכך. יחסי הגומלין בין מה שאלוהים מזמן לנו לאופן שבו אנו מגיבים לכך, יקבעו אילו חיים יהיו לנו.

משל הזורע

משל הזורע בבשורת מתי י״ג בברית החדשה ממחיש זאת היטב.

המשל מספר על איש שיצא לזרוע בשדה. הזרעים שפיזר נפלו על 4 סוגי אדמה שונים. תחילה נפלו כמה זרעים בצידי הדרך, על אדמה שאינה ראויה לחקלאות, שהתקשתה תחת רגלי העוברים והשבים. הזרעים שנפלו על הקרקע היבשה הזו התקשו להיקלט באדמה וסופם היה למאכל בידי עופות השמים.

זרעים נוספים פוזרו ונפלו על אדמת טרשים המציבה אתגר בעיבוד חקלאי. הזרע חדר לשטח העליון של הקרקע ומיהר לצמוח עד ששורשיו פגשו בסלע והתקשו להעמיק. כשהתלהטה השמש, הצמחים חסרי השורשים העמוקים קמלו ויבשו וכך גם הזרעים האלה לא הניבו דבר.

סוג הקרקע השלישי עליו פוזרו הזרעים היה אדמת בור לא מעובדת. קוצים צמחו לצד הצמחים והשתלטו עליהם, הסתירו מהם את קרני השמש ולבסוף הכניעו אותם. צמחים אלה לא קיבלו את התנאים הדרושים להם לצמיחה והתחרו עם הקוצים החזקים על אותה האדמה ועל אותם משאבי הקרקע. כך גם זרעים אלה לא הניבו פרי בצורה רציפה.

איני מעוניין לדון בשלושת סוגי האדמה הלא פורייה שהוזכרו לעיל. ברצוני להתמקדם במה שבעיניי מהווה את שיאו של המשל הזה, היעד אליו ישוע מכוון, והוא האדמה הטובה. אני מאמין שבלבבותיכם, הקוראים, הם כמו האדמה הטובה. בהמשך המשל מספר ישוע על האדמה הטובה ועל הזרעים שנפלו עליה.

מתי י״ג, 23:

וְהַנִּזְרָע עַל הָאֲדָמָה הַטּוֹבָה הוּא הַשֹׁמֵעַ אֶת הַדָּבָר וּמֵבִין אֹתוֹ אַף יַעֲשֶׂה פֶרִי וְנָתַן זֶה מֵאָה שְׁעָרִים וְזֶה שִׁשִׁים וְזֶה שְׁלֹשִׁים.

האיש המניב פרי

שני מאפיינים עיקריים מתארים את דמותו של האיש המניב פרי. ראשית הוא שומע את הדבר ושנית הוא מבין אותו. מאפיינים אלה נכונים לגבי כל מי שליבו הוא כאדמה טובה. אך גם בין האנשים שלבם משול לאדמה טובה קיים הבדל מהותי ברמות התנובה: 100, 60 ו- 30.

מעניין לגלות כי היבול שנמדד במאה עולה על הסכום המשותף של היבול הנמדד ב-60 וב-30. מכאן שהאנשים שמגיעים למלוא התנובה הינם פוריים בהרבה ממי שמניבים רק באופן חלקי. את העיקרון הזה אפשר למצוא לכל אורך התנ״ך והברית החדשה. כאן אני בוחר להתרכז ביבול הנמדד ב 100, המייצג את האנשים המתאווים לטוב ביותר שיש לאלוהים להציע ומשיגים אותו. בגרסה נוספת של אותו משל, בבשורת לוקס, משמיע ישוע את הדברים הבאים על האדמה הטובה:

לוקס ח, 15:

וַאֲשֶׁר בָּאֲדָמָה הַטּוֹבָה הֵם הַשֹּׁמְרִים אֶת הַדָּבָר אֲשֶׁר שָׁמְעוּ בְּלֵב טוֹב וְטָהוֹר וְעֹשִׂים פְּרִי בְּתוֹחָלֶת.

פסוקים אלה מציגים את הלב הטוב והטהור כדרישות בעלות חשיבות מכרעת עבור אלה שמחזיקים בתאווה זו. אפשר להניח כי לב טוב וטהור הוא גם פתוח, כן וישר. כנות משמעה שאינך מעלים דבר או נוהג במוסר כפול. אנשים כנים מגיבים לדבר אלוהים בשלוש פעולות הקשורות זו לזו:

  1. הם שומעים את הדבר
  2. הם שומרים אותו
  3. הם עושים פרי בתוחלת

פעולות אלה הן הכרחיות, אם אתם משתוקקים לטוב ביותר שיש לאלוהים להציע עבורכם. החפצים לספק תשוקה זו יתייחסו להתמדה כמפתח עיקרי בדרך להשגתה.

בחירה אישית

הנמשל העולה מהמשל הזה מציב בפני כל אחד מאיתנו אפשרות של בחירה אישית בהחלטות שאנו מקבלים במהלך חיינו. באמונה יש חשיבות רבה לגבי מהלך חיינו. חיינו תלויים בסופו של דבר בהחלטות שאנו מקבלים ולא ברגשות המניעים אותנו. כל אחד מאיתנו ניצב בחייו בפני ההחלטות כמה פרי ברצונו להניב, האם להסתפק בפי 30, האם בכוונתו להניב פי 60 או האם הוא משתוקק לטוב ביותר שלאלוהים יש להציע ושואף להניב פי 100.

כל אחד ואחד מאיתנו מוכרח לקבל החלטה לגבי עצמו. עצם הקריאה בספר זה מציבה בפניכם את הצורך בקבלת ההחלטה. אם הנכם חפצים להניב פי 100, תשוקתכם ראויה ומדובר בתאוות צדיקים. מה שתשיגו בסופו של דבר תלוי בתגובת ליבכם.

ציינתי קודם לכן כי ישנם 2 צדדים למערכת היחסים של המאמין עם אלוהים. צד אחד הינו מה שאלוהים מזמן לנו; הצד האחר והמכריע לחיינו הינו האופן שבו אנו מגיבים למה שאלוהים מזמן.

לוקס ח, 18:

לָכֵן רְאוּ אֵיךְ תִּשְׁמָעוּן כִּי כָל אֲשֶׁר יֶשׁ לוֹ נָתוֹן יִנָּתֵן לוֹ וְכָל אֲשֶׁר אֵין יֶשׁ לוֹ גַּם אֶת אֲשֶׁר הוּא חשֵׁב לִהְיוֹת לוֹ יֻקַּח מִמֶּנּוּ.

מפסוק זה עולה כי ישנם 3 היבטים לתגובה נכונה:

  1. לשמוע את דבר אלוהים
  2. לשמור אותו בלב
  3. להתמיד

מכאן שתגובה ראויה מלב כן תניב פרי רב. היו בטוחים שזה רצון האלוהים: לראותנו מניבים פירות לרוב.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *