תאוות צדיקים


קישורים רלוונטיים


לקבל את הטוב ביותר שיש לאלוהים להציע לך

אלוהים מעלה דרישה מאיתנו לתאוות צדיקים. אם ברצונכם לקבל מאלוהים את הטוב ביותר, עליכם להשתוקק לכך. עליכם לחפוץ בטוב ביותר שיש לאלוהים ולהחליט שלא להתפשר על פחות מהטוב ביותר. אלוהים לא יכפה את הבחירה הזו עלינו. ההחלטה נמצאת אך ורק בידינו. אמחיש את העיקרון הזה מסיפור התאומים יעקב ועשו. בכתובים מתועדות אמירות מרשימות אותן השמיע אלוהים אודות יעקב ועשו. לדוגמה בספר מלאכי א׳ 2 פונה אלוהים לבני ישראל, צאצאי יעקב ואומר: ״הלא אח עשו ליעקב?״ התשובה לשאלה זו היא: כן ודאי, אחיו התאום. בהמשך במלאכי א׳ 3 נכתב: ״ואוהב את יעקב ואת עשו שנאתי.״

יעקב ועשו היו אחים תאומים אולם יחסו של אלוהים כלפי האחד הוא הפוך לגמרי מיחסו כלפי האחר. את יעקב אלוהים אוהב ואת עשו הוא שונא. שאול השליח מציין זאת באיגרתו אל הרומיים שם הוא אומר את הדברים הבאים המתייחסים לאותם תאומים.

רומים ט, 10-13:

וְלֹא עוֹד אֶלָּא שֶׁהָיָה גַּם בְּרִבְקָה וְהִיא הָרָה לְאֶחָד לְיִצְחָק אָבִינוּ כִּי בְּטֶרֶם יֻלְּדוּ בָנֶיהָ וְעוֹד לֹא עֲשׂוּ טוֹב אוֹ רָע לְמַעַן תָּקוּם עֲצַת הָאֱלֹהִים כְּפִי בְחִירָתוֹ לֹא מִתּוֹךְ מַעֲשִׂים כִּי אִם כִּרְצוֹן הַקֹּרֵא נֶאֱמַר לָהּ כִּי רַב יַעֲבֹד צָעִיר כַּכָּתוּב וָאֹהַב אֶת יַעֲקֹב וְאֶת עֵשָׂו שָׂנֵאתִי.

יעקב ועשו נולדו לאותו אב ולאותה אם וכאמור, לא זו בלבד שהם היו אחים, הם היו תאומים. יעקב הועדף על פני עשו עוד בטרם השניים נולדו. בפסקה מהאיגרת אל הרומיים עולות 2 שאלות חשובות: מה אלוהים ראה ביעקב שמצא חן בעיניו ומה אלוהים ראה בעשו שלא מצא חן בעיניו?

אשרטט בקצרה את אופיו של כל אחד מהאחים, כפי שעולה מהכתובים. עשו מתואר כבחור טוב, עלם חמד, חזק, פעלתני, גברי וצייד. הוא לא פגע באיש והיה הבן המועדף על אביו. למרות כל התכונות האלה הוא לא היה יריב שקול לאחיו התאום הערמומי, יעקב, שגבר עליו בכל פעם שהיה ביניהם עימות. יעקב אופיין בתכונות שקשה לאהוב. הוא תואר כערמומי, נחוש, חסר מצפון ואדם שתמיד יצא מורווח מכל עסקה. עסקת העסקאות של יעקב היתה זו בה הוא שכנע את עשו הרעב למכור לו את הבכורה היקרה בתמורה לקערת מרק. בנוסף, יעקב הונה את אביו כדי לזכות בברכה והשיג הון על חשבון לבן, דודו וחותנו. לפי אמות המידה של ימינו לא נוכל לראות ביעקב ״בחור טוב״ או ״עלם חמד״. לפי תכונות האופי של האחים, מרבית האנשים יעדיפו את עשו. לא כך אלוהים.

לפיכך נשאלת השאלה מדוע העדיף אלוהים את יעקב. יעקב העריך את מה שהיה לאלוהים לתת, ואילו עשו היה אדיש לכך. מעיון באיגרת אל העברים י״ב, 15-17 אפשר להבין מה אלוהים חושב על אדישות. יחסו של אלוהים לאדישות שונה מאוד מיחסם של מרבית המאמינים. בהעירו על ההתנהגות של עשו, אומר כותב האיגרת:

אל העברים י״ב, 15-17 (ת.ח.):

הִשָּׁמְרוּ פֶּן יִגָּרַע אִישׁ מֵחֶסֶד אֱלֹהִים פֶּן יַפְרִיעַ אֶתְכֶם שֹׁרֶשׁ פּוֹרֶה מְרִירוּת וְיִטָּמְאוּ בּוֹ רַבִּים פֶּן יִהְיֶה אִישׁ זוֹנֶה אוֹ חֲסַר קְדֻשָּׁה כְּעֵשָׂו אֲשֶׁר בְּנָזִיד אֶחָד מָכַר אֶת בְּכוֹרָתוֹ. יוֹדְעִים אַתֶּם כִּי אַחֲרֵי כֵן כַּאֲשֶׁר רָצָה לָרֶשֶׁת אֶת הַבְּרָכָה נִדְחָה. הוּא לֹא מָצָא מָקוֹם לַחֲזֹר בּוֹ אַף כִּי בִּקֵּשׁ זֹאת בִּדְמָעוֹת.

עשו מתואר כ״חסר קדושה״. וכ״זונה״, בין היתר מפני שתמורת ארוחה אחת של קערת מרק הוא מכר את זכויות ירושתו. בבראשית כ״ה, 34 נכתב: ״…וַיִּבֶז עֵשָׂו אֶת הַבְּכֹרָה״. לפי אמות המידה של אלוהים, אדישות כלפי הברכות של אלוהים נחשבת לרשע. הגישה הזו אינה מקובלת על אלוהים כלל וכלל.

הבה נתבונן בצד שמנגד, בגישת יעקב כלפי מה שהיה לאלוהים להציע. יעקב היה בדרכו חזרה לארצו כשפגש בלילה אדם שהיה מלאך או שליח של אלוהים. יעקב, בצעד אופייני לו, נאבק עם האיש הזה כל הלילה. המעשה הזה אופייני ליעקב, שתמיד נאבק כדי לנצח.

בראשית ל״ב, 25-29:

וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ וַיֵּאָבֵק אִישׁ עִמּוֹ עַד עֲלוֹת הַשָּׁחַר וַיַּרְא כִּי לֹא יָכֹל לוֹ וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ וַתֵּקַע כַּף יֶרֶךְ יַעֲקֹב בְּהֵאָבְקוֹ עִמּוֹ וַיֹּאמֶר שַׁלְּחֵנִי כִּי עָלָה הַשָּׁחַר. וַיֹּאמֶר לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי וַיֹּאמֶר אֵלָיו מַה שְּׁמֶךָ וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב. וַיֹּאמֶר לֹא יַעֲקֹב יֵאָמֵר עוֹד שִׁמְךָ כִּי אִם יִשְׂרָאֵל כִּי שָׂרִיתָ עִם אֱלֹהִים וְעִם אֲנָשִׁים וַתּוּכָל.

המשמעות של ״ישראל״ כפי שעולה מפסוקים אלה היא להיאבק עם אלוהים. יעקב נאבק והתגושש והיה לו עקרון מפתח אחד – הרצון בטוב ביותר של אלוהים. הוא אמר למלאך (פס׳ 27) ״…לֹא אֲשַׁלֵּחֲךָ כִּי אִם בֵּרַכְתָּנִי.״

אני מאמין כי זהו המפתח לחסד של אלוהים בחיי יעקב. אלוהים לא התעלם מהפגמים באופיו של יעקב כמו שהוא לעולם אינו מתעלם מפגמים באופיינו. אבל משום שיעקב לא התפשר על פחות מהטוב ביותר של אלוהים, אלוהים יכול היה לטפל בו בהדרגה ולהפוך אותו לאדם שהוא רצה שיהיה. התנאי ונקודת הפתיחה היו שיעקב לא יתפשר על פחות מהטוב ביותר של אלוהים. כעת אשאל אתכם האם גם אתם תקבלו את אותה ההחלטה, שלא להתפשר על פחות מהטוב ביותר של אלוהים?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *