שותפים לחיים: נישואים הם ברית



האם ניתן להגדיר את נישואיך כמוצלחים?

האם נישואיכם מוצלחים? האם נישואיכם מסבים לכם אושר וסיפוק? לחלופין, במידה והנכם רווקים, כיצד אתם מתרשמים ממערכות הנישואים של הסובבים אתכם? האם הזוגות הנשואים בסביבתכם מעוררים בכם השראה ורצון להינשא? כמה מבין כלל הזוגות הנשואים בסביבתכם מהווים עבורכם מודל לחיקוי?

שוחחתי פעם עם גבר נשוי בעל תפקיד בכיר בכנסייה מוכרת. הוא חש אכזבה בנישואיו נוכח נסיונו הרב בייעוץ לזוגות הנשואים בקהילתו. ״אני מכיר מקרוב כארבעים זוגות נשואים,״ הוא אמר. ״אף שרבים מהם משרתים לצידי בכנסייה, אינני מצליח לחשוב על אף זוג אחד שבאמת מאושר.״ יש שיגידו שמסקנתו צינית למדי, אף שתיאורו של מצב הנשואים בקרב אנשים מאמינים קרוב למציאות.

סוד להצלחת הנישואים

ברצוני לבשר לכם כי נישואים מוצלחים אינם בגדר חלום; זה אפשרי. קיים מפתח לנישואים מוצלחים. אני יודע זאת משום שאני בעצמי מצאתי את המפתח. ספרי זה מבוסס על נסיוני האישית ואינו ספר לימוד תיאורתי בלבד. לצערי ״מומחים״ רבים לעינייני נישואים ומשפחה הינם תוצר של משפחות הרוסות, נושאים בעברם לפחות מערכת נישואים קודמת אחת. אני מוצא כי דבריהם של ״מומחים״ אלה לרוב מתנשאים וחסרי השראה. רצוי שמי שמבקש לסייע או לייעץ לאחר יוכיח בחייו הפרטיים את הצלחת משנתו.

נישואיי הראשונים ללידיה ארכו קרוב לשלושים שנה, עד מותה בשנת 1975. לידיה ואני גידלנו משפחה בת תשע בנות. לפיכך צברתי נסיון מה בגידול ילדים. עברנו יחד אתגרים רבים. חיינו בירושלים בעת פרצה מלחמת השחרור. התמודדנו מול מצור, רעב וסכנות רבות. העתקנו את מגורינו מארץ לארץ ומיבשת ליבשת. עבדנו באפריקה, קנדה, אירופה ובארצות-הברית. למרות הקשיים המגוונים שעיטרו את חיינו, ברית הנישואים שלנו נותרה איתנה, מאושרת ומוצלחת בכל מדד אפשרי.

לנוכח נסיוני, אני מסיק כי הצלחת הנישואים אינה תלויה בהיעדר מתחים או בעיות. אלא על החלת מערכת יחסים שמסוגלת להתגבר על כל המכשולים בדרך. המפתח להחלת מערכת יחסים כזו נמצא בתנ״ך ובברית החדשה.

אני מאמין שספר התנ״ך והברית החדשה הינו ספר אמיתי, רלוונטי ועדכני. יש בו תשובות לבעיות החיים. אני מאמין שמרגע שמיישמים את אמיתות הכתובים, הן עובדות. ספרי התנ״ך והברית החדשה מייחסים חשיבות גדולה לנישואים – לדעתי אף יותר ממה שמייחסים להם מרבית המאמינים במשיח כיום.

לפי התנ״ך, ההיסטוריה האנושית החלה בחתונה. אלוהים ברא את אדם ומיד קבע כי לא טוב לאדם להיות לבדו. אלוהים יצר והביא אליו אישה. לפיכך, נישואים הינם יוזמה שמקורה בליבו של אלוהים ולא במחשבות האדם.

הברית החדשה אף נחתמת בחתונה. שיאו של כלל ההיסטוריה האנושית עתידה להגיע לידי ביטוי בסעודת החתונה של השה. לפיכך אני מאמין כי מבט אובייקטובי על הכתובים מצביע על חשיבות יתרה של ברית הנישואים.

הנישואים כסוד

באיגרת אל האפסים פרק ה׳ שאול מתייחס לנישואים. הוא השווה את מערכת היחסים בין ישוע המשיח לקהילתו למערכת היחסים שבין חתן לכלתו (פס׳ 32-22). הוא חתם את השוואתו זו בהצהרה: ״… גָּדוֹל הַסּוֹד הַזֶּה…״ הוא מכנה את הנישואים כסוד. בשפה היוונית המקורית של הברית החדשה, למילה ״סוד״ משמעות ייחודית. מדובר בסוד שניתן ללמוד באמצעות תהליך של חניכה.

בתקופת הנביא מלאכי, ישראל כעם התרחקה מאלוהים. למרות שאלוהים נתן את התורה, עם ישראל הפרו אותה פעם אחר פעם. כתוצאה, ישראל לא נהנה מהברכות שהובטחו בתורה. בדומה להיום, גם אז אנשים סבלו ממשפחות מפורקות, מצוקה זוגית, מערכות יחסים עכורות. אלוהים מצביע על המקור לכל בעיותיהם:

וְזֹאת שֵׁנִית תַּעֲשׂוּ כַּסּוֹת דִּמְעָה אֶת מִזְבַּח יְהוָה בְּכִי וַאֲנָקָה; מֵאֵין עוֹד פְּנוֹת אֶל הַמִּנְחָה וְלָקַחַת רָצוֹן מִיֶּדְכֶם. (מלאכי ב, 13)

היה מדובר באנשים צדיקים. על אף פניותיהם לאלוהים בתפילות מרובות, הם לא קיבלו מענה. הם שאלו ״למה?״ ואלוהים השיב להם:

וַאֲמַרְתֶּם עַל מָה; עַל כִּי יְהוָה הֵעִיד בֵּינְךָ וּבֵין אֵשֶׁת נְעוּרֶיךָ אֲשֶׁר אַתָּה בָּגַדְתָּה בָּהּ וְהִיא חֲבֶרְתְּךָ וְאֵשֶׁת בְּרִיתֶךָ. (פס׳ 14)

ברצוני להדגיש שלוש נקודות העולות משני הפסוקים לעיל:

ראשית, הדת לא בהכרח מייצרת מערכות נישואים מוצלחות. הדמויות שמצויינות בפסוקים הנ״ל היו אנשים דתיים מאוד, ממש ״צדיקים״; הם התפללו בקביעות במקדש. אולם מצב משפחותיהם הפרטיות נותר עגום למדי. האם מצלצל מוכר?

שנית, מערכת יחסים עכורה בין בני זוג נשואים פוגעת במערכת היחסים האישית של אדם עם אלוהים. אלוהים אמר שהוא לא ישמע את תפילותיהם והם שאלו מדוע. הוא ענה להם, ״משום שבגדתם באשת נעוריך.״

בברית החדשה, פטרוס מדגיש את הנקודה הזו. באיגרת הראשונה לפטרוס ג׳ הוא מורה לבעלים להתייחס לנשותיהם בתבונה כדי שתפילותיהם יענו. (פס׳ 7) במילים אחרות, אם המצב המשפחתי שלך אינו מסודר, אינו תקין, ייתכן שתפילותיך לא יניבו פרי. אלוהים מצווה עליך לקדם את ענייניך האישיים בבית לראש סדרי העדיפויות שלך.

הנקודה השלישית היא החשובה ביותר – היא למעשה המפתח. מדובר במילה האחרונה בפסוק האחרון שמצוטט לעיל: ברית. זהו המפתח למערכת נישואים מוצלחת. זו התפיסה, ההבנה וקבלת העובדה כי נישואים הינם ברית. מושג הברית הינו אחד ממושגי המפתח בתנ״ך ובברית החדשה, ספרים שהינם למעשה בריתות. העובדה הזו ממחישה את החשיבות הרבה שאלוהים מייחס לבריתות.

שתי תכונות בסיסיות לברית אשר משפיעות על נישואים:

ברית דורשת מחוייבות – טוטאלית, בלתי מרוסנת, נלהבת. מערכת נישואים אינה מערכת ניסיונית; רק מחוייבות טוטאלית תוביל להצלחתה.
אלוהים קובע את תנאי הברית ביחסי ברית. האדם אינו מציב התנאים. זו היתה בעייתו של ישראל בימי מלאכי. הם ניסו לקבוע את התנאים שלהם לברית הנישואים ותגובתו של אלוהים היתה, ״זה לא מקובל עלי״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *